Vezměte mobily husám


         Na setmělé scéně stojí starý sluha Firs a něco si pro sebe mumlá. Z dáli slyšet údery seker, jak Lopachinov i mužici kácejí višňový sad. Zvuk slábne, ztrácí se, nebo jsme si na něj zvykli. A pak už jen ticho, nikde ani živáčka, všichni jsou pryč Odjeli a na Firse zapomněli. Nechali ho tady a jako všichni správní bankrotáři vyrazili do P aříže. Starý muž uléhá v  prázdném domě se zabedněnými okny, vypadá to, že každou chvíli se na něj může zřítit strop. A nám se zdá, jako bychom znovu uslyšeli jeho dialog s Jašou z první poloviny hry: "To bylo ještě před tím neštěstím." "Před jakým neštěstím, dědku?" "Když zrušili nevolnictv í!" Teď se starý muž zachumlal do příkrývek a naposledy usíná. Nehodí se už do tohoto světa. Slyšíme dumku, melodii táhlou a širokou jako širá Rus, carské samoděržaví, zapadlá gubernie, Bůh vysoko a car báťuška daleko, pravoslavné ikony... a do toho zazvonil ve třetí řadě mobil.

         Bylo po iluzi. Seděli jsme o sto padesát let později v  centru Prahy. Herci to mohli zabalit a my v hledišti taky. Sledoval jsem majitelku mobilu, jak není schopna přístroj vypnout. Protože měla nastaveno zesilování, byla její Nokia čím dál hlasitější. Mezi sedadla jí spadly program, brejle, lístek od šatny a klíče od bytu. Její partner se jí snažil pomoci a jak se o mobilní telefon tahali, zapomněli, že mají zapnutou vibraci, mobil spadl na zem a vibroval mezi řadami. Byl velmi mobilní. Doskákal až k mému sousedovi a ten jej vypnul. Zazněl potlesk, který byl nejen odměnou pro něj, ale i aplausem závěrečným. Přicházeli herci ve starodávných kostýmech z doby hluboce před mobily.

         Toto se přihodilo před pár lety, kdy mobilů nebylo ještě tolik. Dnes už každé divadlo na začátku představení žádá návštěvníky, aby své miláčky vypnuli. Leckdy marně. Dnes je štěstí hrát v  podzemních prostorách, kde není signál. Divadla na povrchu to mají horší. Viděl jsem nudící se divačku, jak v průběhu spektáklu někomu volá, že: "ji to moc nebav í a že asi půjde domů a jestli by na ni Jarda nepočkal, protože by mohli ještě zajít na dýzu, tady je to takový jako vážný a pořád jen mluvěj ve verších".Změnil jsem se v  protivného dědka a předal telefonistku, za spokojeného souhlasu diváků, uvaděčce. "Co je, vždyť jsem šeptala," divila se ta husa, která je zvyklá z domova nahlas komentovat večer co večer příběhy na televizní obrazovce; a rodiče jí neřekli, že v divadle se to nedělá.

         Ve vlaku do Kolína je ticho. Jen pražce a koleje mají svůj jednotvárný rytmus. V kupě je klid, starší dáma si čte, její manžel podřimuje, malá vnučka si tiše hraje s panenkou. V Libni přistupuje sestřenice té "husy". Nepozdraví, usedne na volné místo a začne mobilovat. Vede neuvěřitelně zbytečný monolog , ze kterého se dozvídáme, že Karel se už neozval a že by si ji tak vzal, kdyby měla auto, protože to žlutý embaso není jeho, to má pučený . Následuje výčet špatných Karlových vad a stručná charakteristika jeho rodiny. Padají i vulgární výrazy. Starší dáma už dávno odložila časopis, vzhůru je i její manžel. Vnučka s pootevřenou pusou poslouchá tu divnou pohádku. Jedinou naší nadějí jsou Kyje u Prahy. Tam nemá, asi minutu jízdy, Eurotel pokrytí. Husa je ovšem v  obraze. Já teď za chvíli ztratím signál, ale hned ti zas zavolám."

          "Doufám, že nezavoláte. To vám doma neřekli, že je velmi neslušné telefonovat v kupé?"- pravila starší dáma. "Prosím vás, paní, já si vás vůbec nevšímám." "To je právě to neslušné, že si nás nevšímáte a že se chováte jako bychom tady vůbec nebyli." "Já si můžu dělat, co chci." "To nemůžete," povídám, "vaše svoboda, milá huso, končí tam, kde začíná svoboda toho druhého." "Starejte se o sebe" zakejhala husa. "To právě dělám. Tady budë klid jako býval ve vlacích kdysi, před tím neštěstím." "Před jaký m neštěstím?" "Když začali prodávat mobily i husám." Dívka se nadechla a chtěla začít kejhat. Já i manžel starší dámy jsme výhrůzně vstali. Sluší se přece vstát, když dáma odchází.
Zdroj: Metro, 20.8.2003, autor:M.Pavlata



Na úvodní stránku