Osud- je nevyhnutelný?
Cokoli dá ti osud, to snášej, a zvítězíš nad ním. Quidquid erit, superanda omnis fortuna ferendo est......
Vergilius (Aen.V,710)
Svolného osud vede, vzpurného vleče. Ducunt volentem fata, nolentem trahunt......
Seneca (Ep.107,11)
Jak dalece vládne osud slepě a jak dalece prozíravě?
Jak dalece má to či ono smysl a jak dalece to nemá?
Jak to s tím osudem vlastně je?
Co je příčinou nešťastné náhody? Je možné, že se některé věci stávají
bezdůvodně?
Většina
lidí si osud představuje jako vliv mimoosobních a nadosobních
sil, nad nimiž nemá žádnou moc. Působí li tyto síly příznivě, cítí se
obšťastněni a více nad tím nepřemýšlejí. Jsou -li ty síly
nepříznivé, jsou rozhořčeni nebo smutní.
A tak považují náš osud (tuto dobrotivou či hrůznou moc
a zákonitost), který zakoušíme, za objektivní fakt, který změnit
nemůžeme.
Hlavní snahou naší doby jsou opatření, která směřují proti nejistotám
osudu. Sám socialismus byl takovou velkou pojistkou, vzpomeňme ale na
další pojistky a pojišťovny, které nás provázejí životem. Cílem
toho všeho je změnit zásahy osudu a v pozadí těchto snah je
lidský strach. Tohoto strachu se zbavíme částečně tím, že převezmeme
vlastní zodpovědnost vůči osudu za to, co prožíváme a co se nám
děje.
Osud lidí jako celku bude takový, jaký si
zasluhují
A.Einstein
Zákon karmy vyzývá člověka, aby se snažil převzít zodpovědnost za
svůj osud- to však člověk současnosti odmítá. Lidé si vytvořili
a vytvářejí řadu perfektních teorií, která je zbavuje
zodpovědnosti a vinu přenášejí jednou na společnost, jindy na zlý
osud, genetiku, bakterie, parazity, viry....
Někteří proti
tomuto pojetí osudu bojují a snaží se jej překonat a i
zlepšit. Tito lidé vnímají, že osud vyrůstá z našeho charakteru,
z našeho chtění, cítění a myšlení a že svůj osud si
i vytváříme tím, že děláme chyby, sledujeme určité cíle
a provádíme určité výkony. A právě v místě střetu
těchto dvou osudových tendencí zakoušíme svůj vlastní opravdový osud.
Nikdy nemůžeme uniknout určitým objektivním skutečnostem nebo
událostem, ale ani je nemůžeme přijmout bez reakce. Z vlastního
rozhodnutí se snažíme na ně získat vliv, protože
"Kdo se sám změní, ten změní i svět."
Osud si představuji jako klikatou cestu, která vede nahoru
a přitom vrcholek hory nevidím , protože je skryt v mlze
a mracích. Tuto cestu nahoru můžeme vyšlapat poměrně bezpečně
nalepeni na skálu, můžeme ji vyjet autem rychle i pomalu
s rozsvícenými i zhasnutými světly, můžeme jít i po
kraji cesty přes balvany s rizikem, že se zřítíme ze srázu dolů.
Můžeme jít sami, ve dvou i ve skupině, můžeme i někoho nést
nebo býti i neseni. Způsob si volíme sami, záleží na našem
založení, pohodlnosti,
na tom jak rychle chceme být nahoře nebo jak chceme vychutnat okolí.
Je na nás, jak jsme obezřetní či jak hodláme riskovat. To je naše
svobodná volba a naše částečně ovlivnění svého osudu. To, jestli
se na nás seshora vyřítí auto, spadne kámen, uhodí blesk- to nezáleží
na nás. A tak je vlastně náš osud v nás a současně
i mimo nás.
Osud je do určité míry v našich rukou. Je i na nás, zda se
vyhneme omylům a jakou si vybereme cestu. Kdo jsem, co chci
a co mohu- toto poznání sama sebe a poznání hranic svých
možností je ta jedna část našeho "subjektivního " osudu. Člověk
"trpného" založení bude překážky, stavěné v cestu, chápat jako
"objektivně dané", zatímco člověk "aktivního"založení bude tyto
překážky zdolávat a vtiskne tak svou vůli osudu, co proniká
zvenčí.
Kontinuitu osudu můžeš změnit
v diskontinuitu
V.Vojtík
Zde se mi vybavuje příběh A.P.
Maresjeva, který ve 2.světové válce byl sestřelen a on těžce
zraněn. S umrzlými nohami za krutých podmínek přežil
a doplazil se do bezpečí. Po amputaci nohou a osvojení
protéz byl po roce opět zařazen do stíhacího leteckého pluku (Příběh
opravdového člověka). Jiný na jeho místě by asi umrzl.
Jen silný donutí osud. Slabého donutí osud
sám.
Konfucius
O
charakteru svého osudu rozhodujeme my, záleží to na našich schopnostech,
vytrvalosti a odvaze. A nemá-li někdo tyto ctnosti? Pak
možná jeho cíle v něm nežijí dosti silně nebo vytknuté úkoly
nebere vážně. Každý nese svůj osud jako skrytou vůli v sobě.
Mnohé z toho, co se v jeho životě jeví jako utrpení či
neštěstí je často ale výsledek jeho chtění. Předem není určeno, co je
pro nás negativní určení osudu. Člověk totiž roste se "svými velkými
cíli". Když totiž něco skutečně potřebujete a po něčem opravdu
toužíte, tak to nejspíše i dostanete.
Někdo
argumentuje tím, že utrpení je tu proto, aby člověka zušlechtilo, že
smyslem utrpení je napravení toho, co je v člověku špatného.
Smyslem trápení má být očištění člověka od jeho povrchnosti
a zpyšnění.
S tím nemohu souhlasit, to by byl vlastně trest za nějaké provinění,
kterého jsem se třeba ani nedopustil. Jiný hledá souvislosti
a snaží se najít smysl ve všem, co se děje. Tvrdí, že utrpení má
vždy smysl. Proč ale trvat na tom, že absolutně všechno má mít svůj
smysl?
Dokážu
pochopit, že třeba letecká katastrofa je způsobena tím, že se
opotřebovala nějaká součástka, že pilot dostal infarkt, že se do
letadla dostala výbušnina. Nedokážu ale pochopit, proč třeba panu XY
nezazvonil jeho jinak spolehlivý budík a díky tomu přežil, protože
letadlo odletělo bez něj. Někdo by řekl, že to byla Boží vůle. Ale
byla to i Boží vůle, že zemřelo 170 lidí? Ne, byla to náhoda.
Ano, takové náhody patří do skupiny zel, které jsou na naší vůli
nezávislé. Musíme se s nimi naučit žít, musíme je přijmout
a smířit se s nimi. My, kteří nejsme tak zataženi do té které konkrétní
tragedie si uvědomujeme, že se takové věci stávají, nemají žádného
smyslu a musíme je přijmout jako přijímáme zemětřesení, hurikány
či zemskou přitažlivost- nic z toho
nemůžeme ovlivnit a nejsme za to ani vinni.
A lze ovlivnit náhodu? Jdete po ulici a spadne na vás římsa
a pohřbí vás. Žijeme snad ve světle plném nesmyslných náhod?
Náhody patří nevyhnutelně k naší existenci. Kdyby se všechno
řídilo podle předem stanoveného pořádku, žili bychom mechanicky.
Výskyt náhod nás nutí k otázkám a udržuje nás
v neklidu. A tak nám připadá ve světě ta úloha, abychom
náhodné občas od sebe odvrhli a občas si náhodné přisvojili.
Osud nejsou neúprosné hodiny ani načasovaná bomba, je to
ohromný slepý pavouk, který smrtelně kousne toho, kdo se mu příliš
přiblíží, je to veliký smrtící hmyz, který ztěžka poletuje
a krouží okolo lidských světel. Musíte umět čas od času zhasnout
lampu a poskytnout mu tak čas, aby zaletěl jinam.
J.Dutourd
Tím, jak si razíme cestu vlastní silou, dospějeme
k poznání skutečnosti, která je více než čistou náhodou. Nechceme-li se zbavit pevné
půdy pod nohama, nemůžeme setrvávat v přesvědčení
o nesmyslnosti a nespravedlnosti osudu, který vládne
v nás nebo nad námi. Každý spíše si má klást otázku: "Co znamená
toto osudné dění?", "Co mi tím chce naznačit?"
Když už se něco stalo, tak se nesmíme ptát: "Proč já?" "Čím jsem se
provinil?" "Proč se to stalo mně?", ale měli bychom se ptát:" Co s tím
mám dělat, když už se to stalo a jak to zvládnu?". Ta větší i menší
neštěstí, která se nám stávají, nemají žádný smysl sama o sobě, ale
nějaký smysl jim můžeme dát my- a to tím svým postojem, který
k tomu zaujmeme. Všechno, co se děje na světě nemůžeme ovlivnit,
ale můžeme ovlivnit to, jak se k tomu postavíme, aby nás to nesrazilo na kolena a nezničilo.
Jen bytostným se staň, neb svět až pomine, náhoda opadne,
však bytost nezhyneAngel
Silesius
Miroslav Ilgner, http://www.volny.cz/homeopatie
Na úvodní stránku