Je osud spravedlivý ?
Zlo je negativní, černá stránka naší duše a má být potrestáno.
Dobro
je pozitivní, světlá
stránka naší duše a má být odměněno. A co když člověk páchá
zlé
skutky a není potrestán?
A co když hodný člověk má špatný úděl ? A když spravedlivý trpí?
Těmito otázkami a dalšími o
Bohu, karmě, minulých životech, osudu, vině a
trestu
přemýšleli a filosofovali dva přátelé.
Rozloučili se se svými rodinami a manželkami a odjeli na
rok do
tibetského kláštera vysoko v horách, kde pod vedením mnichů
studovali.
Stále leželi ve starých knihách, studovali Bibli, Korán i
Talmud (soubor komentářů k pravidlům židovské náboženské praxe).
Tak se ponořili do studia, že přestali i chodit ven a přestali
se zajímat o okolní svět za zdmi kláštera. Začal je kárat i sám
opat kláštera za přílišné odtržení od života a citoval jim
z knihy Lun-jü (Hovory):
S horoucím srdcem se zahloubáš do knih, až zapomeneš
jíst, radost z učení ti dá zapomenout na tvé starosti
a úzkosti, ani si nevšimneš, že se potichu blíží stáří.
Konfucius
Jednou do města přijela kočovná společnost a s ní i lepé
děvy.
Proslýchalo se, že za peníze Vám poskytnou veškerá možná přání, včetně
milování. Přátelé o tom bouřlivě diskutovali, zda tam jít.
Ten starší a vyzrálejší byl zásadně proti. "Partnerský vztah je
pro mne více než jen uspokojování pohlavního pudu . Je to pro mne i
sdílení citů . Živočich se páří a rozmnožuje na základě sexuálního pudu
a instinktů.
Člověk se ale od zvířete liší tím, že by měl
při tom sexuálním aktu prožívat také lásku a i bolest, která lásku
někdy doprovází - a to s prostitutkou přece nemohu mít."Ten mladší
argumentoval tím, že se s manželkou několik let marně pokouší o dítě,
jejich sexuální život není moc vydařený a vinu přikládal manželce .
"Ona ten sex moc neprožívá, třeba se milujeme
špatně, musím to vyzkoušet
i s jinou ženou a přijít na to, kde děláme chybu. Třeba se naučím, jak
ji vzrušit a pak bychom
mohli možná zplodit i dítě."
Na jednom se shodli- totiž na tom, že je to dobrá příležitost
k vyzkoušení pouček o světlých
a tmavých
zákoutích své duše a je to možnost k pochopení toho, co je to touha po
nepoznaném tajemství. "Opat nás neustále posílá
mimo zdi kláštera, tak to udělám, rozhodl se mladší. Toto "zakázané
ovoce" mne láká, měl bych je
také okusit.
Adam a Eva byli za ochutnání jablka ze stromu poznání dobrého a zlého
vyhnáni z ráje. Budu já potrestán za tento prohřešek, když se podívám do
zakázané 13.komnaty? A tak večer
ten mladší odešel.
Druhého dne se pak sešli a sdělovali si své
poznatky. Kupodivu oba ale neměli dobré pocity.
Ten, jenž si zaplatil nevěstku, neustále myslel na to, co mu utíká
z
výkladů v klášteře a o co přichází. Ač se jeho tělo fysicky
s prostitutkou spojilo, jeho duše moc přítomna nebyla. Navíc zjistil, že
milování s nevěstkou bylo nudné a horší než doma. Ten, jenž byl
fysicky přítomen
mezi mnichy , byl však duší s přítelem ve městě a přemýšlel
o sobě, jestli jeho názory nejsou přeci jen příliš konservativní .
Začal pochybovat, jestli udělal dobře, vždyť
tolik lidí prosazuje "volnou lásku". Živě si představoval,
jak si jeho přítel užívá.
Oba byli tak zabráni do hovoru, že si nevšimli přicházející silné
bouře. Jeden z blesků uhodil blízko nich, část skály se sesunula
a oba
mladíci spadli do strže. Ten , jenž včera zůstal v klášteře si přitom
zlomil
ruku a ten , jenž šel včera do města, našel na dně rokle malý
zlatý
valoun. Vůbec tomu nerozuměli. Podle zákonů karmy, jak se je učili,
by měl být ten užívající si s prostitutkou potrestán a ten
studující
odměněn , ale tady tomu bylo naopak. Nebo se karma řídí stavem mysli
a ne stavem těla ??
V rozpacích se pak odebrali za představeným kláštera
a požádali ho o radu.
Ten jim podal toto vysvětlení:
"V tvém
osudu" , mluvil
k tomu
cizoložníkovi, "bylo určeno, že budeš nesmírně obohacen. Ale
protivil ses proti karmě a tak z toho nesmírného bohatství
zbyl jen
malý valounek jenom zlata. Ani netušíš, co jsi jinak
mohl získat. Toužil jsi po dítěti, ale za zlato si dítě nepořídíš. A
tak jsi dostal daleko daleko méně, než jsi dostat mohl. Takže jsi
byl vlastně potrestán".
Pak mluvil
k tomu, co zůstal v
klášteře:
"V Tvém osudu bylo určeno, že Ti hrozí smrtelné
nebezpečí. Takže sis mohl klidně zlámat vaz. Vytvořil jsi ale
dobrou karmu a tak zlomenina je oproti ochrnutí nebo smrti
vlastně odměna."
Karmický zákon je spravedlivý, pouze lidé si neuvědomují,
zda byli
potrestáni nebo odměněni.
Na úvodní stránku