V době, kdy se hledala pro nerosty česká jména, došlo se k serpentýnu,
velmi tvrdé vyvřelině, nepravidelně štípatelné, vzdorovitě houževnaté,
ale nesmírně krásné. Dobře se leští a na kamenickou galantérii je jako
stvořená. Co je to kamenická galantérie? Jsou to kamenné přívěsky,
drobné etuje, flakóny, těžítka, bibeloty, kalamáře a vůbec malé
předměty, které umějí udělat velkou
radost.
Nerostem se vinou nazelenalé žíly, sám je šedavé barvy, někdy až do
černa. Serpentýn byl do češtiny přeložen jako hadec. Překlad je to
doslovný, i když důraz na hadovi nemusel být tak výrazný. Pravdou však
je, že někdy se zelená žíla uvnitř kamene chová opravdu jako malý hádek,
mizící v jeho
hloubce.
Je to nerost vzácný?
V době, kdy jsem poznával na kamenické škole v Hořicích tvrdosti kamenů
vlastníma rukama, učil nás v dílnách sochařskému řemeslu pan učitel
Haňák. Obdivoval hadec. Ctil ho a nám, kteří si počínali velmi suverénně
a chtěli za týden udělat když ne sousoší, pak aspoň nadživotní figuru,
ho dával po kapkách jako vzácnou medicínu. Kámen nebyl v našich zemích
dosažitelný, dovážel se, ani jsme nevěděli odkud. Asi z daleka, když nám
k němu dával pan učitel jen přivonět. Z jeho obdivu k hadci jsme
postupně nabyli dojmu, že hadec patří do polodrahokamů, jestliže i jen
malý odštěpek lze získat tak nesnadno.
Pan učitel ze zkušenosti věděl, že serpentýn má svou vlastní sezónu. Dobu těsně předvánoční. Každý druhý z nás přece toužil
ukázat doma, co se už naučil, a udělat svou prací radost mamince,
tetičce, babičce nebo své milé. A protože i drobný úlomek se brousí a
potom leští zdlouhavě a vytrvale, brousili jsme pod lavicí hadcové
přívěsky o závod s časem. Naše náruživost nechávala míjet kolem našich
uší letící vědomosti, které jsme potom po vánocích museli lákat zpět.
Představovali jsme
si, jak se asi hadec nalézá, zřejmě jako alabastr v malých valounech na
polích Toskánie, a že jen šťastlivec může zakopnout o větší valoun
hadce.
Později jsem sice zjistil, že se hadec láme v opravdových kamenolomech,
že se nenachází jako vltavíny nebo měsíční kameny, ale obdiv k němu jsem
měl už hluboko zadřený pod
kůží.
Obdiv byl vystřídán šokem, když jsem na vlastní oči a vlastní dlaní
osahal hadcový útes, přímořské skalisko, a sedl si pod hadcový úlomek
skály, který odtržen od skaliska ležel pod ním jako bachratá loď.
Milióny přívěsků, statisíce slziček pro statisíce ženských hrdel. Pane
učiteli! Samozřejmě že jsem takový silný zážitek spojený s ještě větším
překvapením musel zdokumentovat. Zamířil jsem aparát, jak jsem nejlépe
uměl, a udělal pár fotek. Pro své spolužáky, pokud ještě žijí, a v duchu
pro pana učitele, který už dávno opustil tuto kamenem prostoupenou zemi.
Leží na hořickém hřbitově a měl by na hrobě mít hadcovou vázu. Dlouho
jsem na ten zážitek myslel a říkal si, že obdiv hraničící s adorací by
měl být vždy podložen objektivními fakty. Nezlobil jsem se na učitele,
vycházel ze svých vlastních zkušeností a obdiv měl zažitý podle svého.
Nebyl nikdy v Americe, nenachytal hadcové skály potloukat se po letním
pobřeží. A kdyby se tam býval dostal, ztratil by iluzi, nebyl by se
hadci obdivoval a ani nikoho vzácným nerostem neobdarovával. Byl by tedy
zkušeností naopak
ochuzen.
Já jsem se z ponížení hadce dostal celkem snadno a pod tíhou rodinných
událostí na setkání se serpentýnem po čase úplně
zapomněl.
Za rok přesně na den po našem návratu z Ameriky Zdena náhle zemřela.
Jako když někdo zaklapne dveře, aby se jimi už nikdy nevrátil, jako když
zemětřesení nenechá dokončit větu, jako když se na peróně bílý šátek
nestačí zvednout k
zamávání.
Naučil jsem se častým čtením nazpaměť úmrtní zprávu, proškrabal se
každodenním úsvitem i soumrakem, nebál jsem se hledět do tmy pokoje a po
nějaké době zakopl o ztracený klid duše. Zařadil jsem se mezi jedince,
kteří při zmínce o smrti svého bližního přestanou mluvit a zahledí se
nikam. Vzal jsem Zdenin odchod jako nelítostný příkaz a pokračoval v
cestě.
Teprve po třech letech jsem našel odvahu prohrabat se kupou fotek, které
jsme tehdy v Americe nacvakali, dali expres vyvolat, přinesli domů ke
koukání a ukazování. Sami jsme byli zatím zcela čerství pamětníci, tedy
na fotky jsme se sotva podívali, a přátelé, ti by byli jistě ke snímkům
zcela neteční, maximálně by předstírali zájem. Krabici jsme patrně brzo
zaklapli a dali ji do skříně k ostatním věcem, které se již nějak
vyslovily. Dokument se zakuklil do mlhy, která nastala novými událostmi
a zasunula je do nedobrovolného
mlčení.
Otevřel jsem nyní krabici a převracel tehdejší dny a snad se i chvílemi
usmíval. Až vypadla z hromady fotografií jedna, která byla mezi
ostatními nejsdělnější, dnes, kdy dostala jinou příchuť sdělení.
Zamrazilo mě. Zdena jde klidně po pláži v pestrých plavkách, které jí
velmi slušely. Koupila si je v San Francisku den předtím. Dívá se do
kamery a snaží se o úsměv. Nedaří se jí, zůstává jen u snahy se usmát.
Netuší, že za jejími zády se obrovité skalisko tvaru nepravidelné
hadcové koule rozhodlo ji
zahubit...
Sugestivní obrázek mi vyvolal pocit mrazení. Pronásledoval ji kámen
veliký jako dům. Tu osudovost aparát zachytil, my snímek donesli od
fotografa domů, ale přečíst jsme ho neuměli. Barevná fotografie jakoby
naznačovala manželčinu brzkou smrt, tak jsem obrázku porozuměl dnes.
Vyfotografoval jsem čirou náhodou nebezpečí jako dokument, nebezpečí
jako prostý výjev, nebezpečí jako varování. Co kdyby se Zdena bývala
otočila? Spatřila by ve skalisku hrozící nebezpečí? Sotva. To jen sám
osud jako by chtěl mít alibi, že varoval, že předpovídal, naznačoval.
Snad jsou v našem životě příběhy neplánované a mimovolné, které mají
schopnost samy se vepsat do osnovy osudu anebo se s námi setkávat na
důležitých životních křižovatkách, snad je tomu tak i s kamenem jménem
serpentýn, o kterém národovci rozhodli, že mu napříště budeme
říkat hadec.
Vladimír Preclík, Americký kolotoč
Na úvodní stránku