Se vstupem do roku 2000 při mých padesátinách jsem se rozhodl
vytvořit vlastní internetovou stránku
(píšu ji
v českém programu EasyPad-
snažím se tím podpořit náš produkt).
Svojí stránkou se snažím
napomoci tomu, s čím souhlasím už dlouho, tedy
alternativnímu (to slovo je skoro již zprofanované) přístupu
k životu.
Tím myslím návratu ke zdravějšímu a přirozenějšímu způsobu
života. Úvodem předesílám, že nejsem žádný škarohlíd a militantní odpůrce civilizace. Máme auto, televizi i mobilní telefon. Nicméně se snažím tyto výdobytky využívat a ne zneužívat, nebýt jejich otrokem a nebýt na nich závislý. Věci slouží mně a nesmí mne
zmanipulovat nebo si mne podmanit.
Pracuji jako lékař (jsem internista)
a jsem obhájcem holistické
medicíny a léčím nejenom léky, ale i homeopatiky a bylinami
(fytoterapií). Současná klasická medicína, pokud se zajímá jen
o hmotné tělo a jeho viditelné, hmatatelné a měřitelné
příznaky, není kompletní medicínou. Jsem toho názoru, že nikdy
nemůžeme skutečně vymýtit nemoc, pokud se zabýváme jen příznaky
nemoci. Nikdy nemůžeme nemocného vyléčit, pokud se nezabýváme kromě
jeho fyzického těla i jeho duševním a duchovním světem. Tedy
nejen se ptát:"Co Vás bolí?" a dát na to lék, ale snažit se
přijít i na příčinu, proč to bolí a pak pak být nemocnému
oporou, když se bude snažit tu prapůvodní příčinu řešit.
Často se mně nemocní ptají, zda nejsem "schizofrenní", rozdvojený,
když léčím klasickou (t.j.alopatickou)
medicínou i homeopatií, vždyť homeopatický názor na léčbu je principiálně jiný.
Ptají se, jak spojuji
léčbu klasickou s léčbou alternativní ?
Myslím, že
homeopatie a alopatie jsou
jen dvě strany jedné
mince, dva aspekty jedné vědy ve prospěch nemocného.
Já sám jsem si našel svoji cestu, jak realizovat klasickou léčbu
při svém homeopatickém přesvědčení. Pokud musím nemocného léčit klasickou
léčbou, pak se snažím, abych mu co nejméně škodil, tedy podával jen
opravdu
nezbytné léky
po co možná nejkratší dobu, nebo v co možná nejmenší nezbytné
dávce, neboť vlastně neexistuje lék, který by
neměl
žádné vedlejší účinky.
Pokud je to možné, snažím se léčit homeopaticky, využívám i léčbu
bylinkami,
ale při
selhání léčby se nebráním
léčbě jiné, někdy je možná jen klasická léčba.
Podle mého názoru má homeopatie s klasickou medicínou
spolupracovat a ne být nepřáteli.
Jsou oblasti v medicíně, kde klasická medicína je naprosto
nezastupitelná (chirurgie, operativní obory). Bylo by
zločinem nesvěřit uzávěr střeva
chirurgovi, nedat závažnému diabetikovi insulin, nepodat při
zánětu mozkový blan antibiotika.
Nadměrné, neodůvodněné podávání antibiotik (třeba při virových
onemocněních)
však zase ohrožuje nemocného rozvojem
necitlivosti na antibiotika, snížením obranyschopnosti
a imunity, možnými alergickými
reakcemi.
Jsou skupiny
nemocí
(psychosomatická onemocnění, nespavost, depresivní stavy, vysoký
krevní tlak, gynekologické problémy, únavové syndromy, neurosy,
opakované
infekce, různé funkční poruchy, migrény, vředová choroba žaludku
a různé střevní a trávicí problémy,
ekzémy, alergie),
kde klasická medicína buď selhává nebo nemocného vede k trvalému
užívání léků, bez nichž to "nejde" a současně toto užívání
medikamentů má řadu vedlejších nepříznivých účinků. Zde právě může
pomoci
alternativní
medicína. Je mnoho nemocných a mnoho různých diagnóz, kde
klasická medicína nepomohla a zde může pomoci homeopatie, která
může zmírnit obtíže nebo nasměrovat organismus k uzdravení
a vyléčení. A může pomoci tím, že se
nesnaží odstranit příznak nemoci, ale snaží se pochopit nemocného
a přijít na příčinu obtíží a nemoci a pomocí
homeopatického
léku pak umožní nemocnému vyrovnat se s problémy a započít
cestu k
uzdravení.
I kdyby homeopatie měla pomoci jen některým nemocným, nebo dokonce jen
jedinému nemocnému, pak je jistě
smysluplná.
Někteří nemocní o možnosti léčby homeopatií buď nevědí , nebo
o ni ani nestojí anebo
jsou už tak vážně nemocní, že jim ani klasická léčba léky nemůže být
beztrestně ukončena.
Také se stává, že homeopatická léčba je neúčinná (a vina může být na straně léčícího i léčeného) nebo třeba
akutní onemocnění
je silné a homeopatický lék
nezabírá nebo je nevhodně vybraný a léčba alternativní
je bez efektu- pak nasadím současně i klasickou léčbu.
Dělá to tak mnoho homeopatů-lékařů a pokud to popírají, pak
nemluví pravdu.
Dost často se
i stává, že nemocný
dochází k
homeopatovi, který mu doporučuje brát jen homeopatické léky ale
zároveň
je léčen i jiným (klasickým) lékařem a jeho ošetřující lékař trvá
na vědecké léčbě
a nemocný je jako mezi dvěma mlýnskými kameny a často neví,
koho respektovat.
Nebo se nemocný musí podrobit narkose a operaci a dostává
tak
mnoho léků a není možno ani respektovat homeopatické doporučení,
aby nebral
jiné léky, než homeopatické. Nebo jeho homeopat není
k zastižení a na pohotovosti mu
nasadí antibiotické léky. Často
ani nelze na začátku homeopatické léčby vysadit léky, protože by
byl nemocný ohrožen
na životě (např. při léčbě hormonální- kortikoidy).
V tom případě
pak , pokud nemocný si přeje být léčen homeopaticky, současně
léčím klasicky a homeopaticky,
zkouším opatrně vysazovat medikamenty
anebo po přeléčení antibiotiky se vracíme k homeopatické léčbě.
Je to určitý kompromis, striktní homeopat
by to kategoricky odsoudil, já se spíše řídím příkladem muže,
který hledal a nalezl
určité možné řešení, jako v příběhu kostel..
Spolu s nemocným
spoléháme na silný vliv homeopatického léku a schopnost
organismu opět zareagovat
na alternativní léčbu.
Nemám nepřekonatelný problém s přístupem k alternativní
i klasické
medicíně, stejně jak to vnímá v krátkém příběhu
holčička s nezkaženým
a nezkresleným
viděním světa.
"Proužkovaná dívka.
Kazatel ve třídě se zeptal dětí:"Kdyby všichni dobří lidé byli bílí
a
všichni špatní černí,
jaké barvy byste byli vy?" Malá Jane odpověděla:"Já bych byla
proužkovaná, Otče"
Nic na světě není černobílé, všichni neseme v sobě určitou
"proužkovanost", jak ten kazatel, mahátmové, papežové a
světci,
tak lékaři i léčitelé - my všichni. Pokusy zamaskovat svou
"proužkovanost"mohou
být někdy úspěšné, vždy jsou však nepoctivé. Řada lékařů odmítá
kategoricky alternativní
medicínu. Vědecké kruhy - v zásadě skeptické - totiž odmítají
cokoli,
co nedokážou vysvětlit. Asi už neplatí, co řekl na začátku století
Thomas Mann: "Na skeptikovi je pozitivní víra, že všechno je
možné." Skeptik dneška totiž nechce přijít věci na kloub, chce ji
zásadně odmítat.
Alternativci klasikům na druhé straně vytýkají v podstatě rovněž
jedinou věc- že pohled klasiků na nemoc je omezený. Vždyť každý
člověk je
jiný, a nelze tedy standardizovat ani zdraví, ani nemoc, ani
léčebný
postup. Alternativní metody jsou totiž většinou založeny na celostním
principu, který respektuje individualitu jedince.
Funkce lidského
organismu není ještě zdaleka prozkoumána -je totiž známo, že
v mnoha
případech dokáže sám o sobě, iniciován poněkud záhadně, poopravit
své
nedostatky. Typickým příkladem jsou třeba bradavice. Sám
jsem několikrát ve spolupráci s rodiči odstranil u dětí bradavice tím, že jsem je od
nich
"odkoupil" nebo "vyměnil" za něco, po čem dítě toužilo. Sepsali jsme oficielně řádnou smlouvu a děti ve
smlouvě
podepsaly, že dostanou to či ono, když jim bradavice
zmizí. Touha dětí pak způsobila, že
bradavice poté vbrzku opravdu zmizely. Nebo znám z vyprávění
případ jednoho
docenta vysoké školy, který na radu léčitele potřel bradavice
česnekem, který pak o půlnoci na hřbitově zakopal.
A bradavice také
zmizely. Z toho je patrné, jak silný je podíl psychiky na léčbě.
Vždy jsem se obával kategorických soudů a postojů, kdy někdo
jednoznačně odmítá druhého, kdy alopat tvrdí, že homeopat nemocného
poškozuje a kdy homeopat tvrdí,
že klasická medicína nemocnému nerozumí, že jí chybí "duchovní
náhled
na onemocnění".
Pak mám za této situace, kdy jeden opovrhuje druhým, strach
ze sektářství.
Snažím si zachovat pokoru, " selský rozum" a držet se
při zemi (jsem ostatně narozen ve znamení Kozoroha :-)),
takže je mi to vlastní. Podobně k tomu přistupuje
posluchač na přednášce
v příběhu A.de Mella šarlatán.
Jsou bohužel lidé, kteří se k léčení nehodí, a je jedno, na
které
straně stojí. Výsměch, zesměšňování a opovrhování lidmi
s jinými
názory svědčí o slabosti člověka, který se tak chová. Často se
nemocný
bojí sdělit lékaři, že užívá homeopatikum, že cvičí jógu, že
medituje. Stydí se za to, má strach, že bude lékařem "odsouzen",
že mu to bude přičteno "k tíži" a vlastně mu to u jeho
lékaře uškodí, když ten se doví o jeho víře v alternativní
metody.
Je to chybné a nemělo by to tak být.
Jediná věc, která se člověku nedá vzít je přece jeho svoboda,
svoboda vlastního názoru a přesvědčení.
"Člověku lze vzít vše až na jedinou věc ,
a sice tu poslední z lidských svobod -
svobodu rozhodnout se za jakýchkoliv okolností pro svůj vlastní
postoj , pro vlastní cestu."
V.E.Frankl- logoterapeut
Nemocný má být maximálně poučen a informován a sám se pak
rozhodne,
jakou cestu si zvolí.
Mohu s jeho rozhodnutím nesouhlasit, polemizovat, ale nemohu
a nesmím jeho
rozhodnutí ignorovat či bagatelizovat. A jako svobodného člověka
ho
musím respektovat a ne zesměšňovat.
Voltaire řekl:
"Nesouhlasím s tím, co říkáš, ale do poslední kapky krve budu bránit tvé právo to říci."
Tento výrok se užívá při diskusi demokratických opozičních politiků,
ale má širokou platnost a měl by platit i v medicíně při
různých názorech na možnou
léčbu nemocných.
Myslím , že sám
nemocný
si v určitém období uvědomí, jaký přístup k životu
i léčbě
je pro něj ten nejdůležitější . Někdo celý život odmítá alternativní
přístup, jiný odmítne klasickou medicínu.
Doporučuji
svým nemocným k přečtení knihu od J.Kirschnera s názvem
"Pomoz si sám, stejně ti nikdo jiný nepomůže".
Její název je trochu nadsazený, ale podnětný.
Hlavní myšlenka knihy je to, že musíme vychovat sami sebe
k osobní svobodě , že sami rozhodujeme
o vlastním životě, místo abychom stále dělali jen to, k čemu nás
nutí jiní. O tom, co je pro nás dobré a o svobodě rozhodování,
vypráví
i známý příběh:
O rybím
tuku.
Jistý muž dával svému dobrmanovi velké dávky rybího tuku, protože mu
někdo poradil, že je to pro psy dobré. Každý den sevřel psovi hlavu
mezi kolena, násilím mu otevřel čelisti a rybí tuk mu lil do
krku. Pes
vždy se rezolutně bránil.
Jednoho dne se mu pes vyškubl a tuk se rozlil po podlaze. Pes
začal k
velkému překvapení svého pána lžičku i podlahu s chutí
olizovat. A tak
se ukázalo, že pes nemá nic proti rybímu tuku, ale proti
způsobu, jakým mu ho jeho pán
vnucoval.
Člověka považuji za duchovní bytost a chci se zabývat člověkem
celým, nejenom jeho tělem. Snažím se respektovat jeho názor
a jeho
přístup k životu. Přesvědčuji ostatní, že holistický přístup
a tím
i homeopatický přístup je zdravější. Podporuji prosazování
přírodní
medicíny.
Dobře to vystihuje etikoterapaeut MUDr.Vogeltanz v krásné pohádce.Pohádka je pravdivá a bohužel smutná. Doporučuji Vám si ji přečíst.
Mým kredem je snaha o skromnější a přirozenější způsob života.
Tím vším se snažím držet
Hippokratovské přísahy:
"Ať přijdu do kteréhokoliv domu, vejdu tam jen ve snaze
pomoci
nemocným vyhýbaje
se všemu podezření z bezpráví nebo z jakéhokoliv ublížení."
Na úvodní stránku