Naše moderní doba
Současnost je charakterizována vědeckotechnickou revolucí ,
prosazováním konzumu, spotřeby a pohodlnosti.
Aby se nám "spotřební filosofie" dostala až do morku kostí, jsme
neustále bombardováni reklamami, které na nás neúnavně optimisticky
a radostně jukají ze všech koutů běžného dne.
Zářivý a barevný je svět
reklamy a není v něm místo pro šedou realitu. Zatímco zpravodajství televize
si vytváří svoji popularitu nabízením negativních
vizí (katastrofy, neštěstí, zločin, tragedie), pak reklama se
realizuje kontrastem- "positivně". Je to svým způsobem podvědomá úleva, když po burcující
zprávě (v níž otec sekyrou zabil svou dceru, manželku a pak se zastřelil)
uvidíte klidnou a spokojenou rodinu, která se baví, pochutnává si na něčem
"zdravě dobrém" a využívá všech výdobytků civilizace. Je to jakoby archetypální
souboj dobra se zlem, dobrého a špatného světa.
Menstruující žena je v reklamách mnohem šťastnější.
Už nemusí nosit dlouhé svetry, naopak nosí přilnavé oblečení, pokud
možno bílé.
Plave, protože má tampony, ze samé radosti se vlní na tanečním
parketu, protože má "křidélka". Kdysi v britské televizi
v nočním dámském klubu proběhla reklamu na vložky natočená podle
představ žen: Po dlouhé, ošklivě vykachlíkované chodbě kráčí zcela
otrávená žena. Když dorazí na záchod, následuje decentní, nicméně
poměrně realistická výměna vložky. Divákovi je zřejmé, že se jedná
o záležitost dosti nepříjemnou. Ani náznak rozesmáté chuti tančit.
Poté žena kráčí - s výrazem ještě znechucenějším - chodbou zpět.
A když narazí na hlouček postávajících a smějících se mužů,
vytáhne z kabelky pistoli a nemilosrdně je postřílí. Teprve
poté se jí na tváři rozlije spokojený
úsměv.
Piknik si můžete udělat klidně i na podlaze na záchodě, protože
odtamtud všechny bakterie již dávno po vytření silným a účinným
prostředkem zděšeny uprchly nebo chcíply.
Napadlo Vás, že jed, který zabije zlé bakterie, zabije i ty
prospěšné, bez kterých lidský organismus nemůže existovat.
Ve sterilním prostředí
člověk žít nemůže. A když
něco leptá špínu, dělá to samé s vašimi sliznicemi. Nebo
prostředek na komáry strčíte do zásuvky a klidně spíte.
V místnosti vytvoříte jedovaté ovzduší, že si tam komáři
netroufnou a "nabijou si čumák". Ale vy to dýcháte celou noc. Že
je to malá dávka? Těch jedů kolem nás je tolik, že říkám: "Děkuji,
nechci".
Vždyť už babička říkávala: "stokrát nic umořilo osla".
Na billboardech
rozjaření a nadšení
mladíci skáčou
na skateboardech a při tom křepčení v ruce mobil
a telefonují GSM Banking
a vyzývají: "Twistuj s W@Pem!" a "Nevaž se, odvaž se!" až
nabývám
pocitu, že jinak už bych se ani neodvázal.
A bez pravé americké žvýkačky
Wrigley´s spearmint, Double mint a Juicy fruit už ani
ránu. A kdybych si domů přivlekl všechny ty možné posilovače
svalů a břicha, tak bych se neměl ani kde
vyspat.
Cílem a vítězem celého reklamního snažení je totiž dobře naprogramovaný
a zmanipulovaný jedinec.
A proto reklamy profesionálně a cíleně útočí již na malé děti . V televizní soutěži
Bludiště pro malé děti jsou různé ceny na výběr. Víte , co si
v naprosté většině vyberou
děti při výhře ? -
mobilní telefon. Normální mi to nepřipadá, aby si dítě místo horského
kola
nebo stanu vybralo mobilní telefon. Je to trend doby, ale nepovažuji
ho za
štastný. Dítě si představuji někde na hřišti a ne
s mobilem u počítačových
her a před televizí. S ní se bohužel odnaučují samostatně
myslet
a žít.
Jak má dítě rozumět radám,
aby bylo milé a hodné, když hrdinům
ve filmech se vyplatí být agresivní a zlý. Ale to zlo je mistrně
ukryto, protože hrdina se bije za nějakou "správnou" věc. Jak má mít
dítě v úctě lidský život, když vidí, jak hrdina během hodiny
odpraví desítky lidí, krutě a bez milosti,
svými kopy a ranami míří hlavně na hlavu a slabiny.
Krev teče, údy jsou lámány, mozky i útroby vyhřezávají.
Na konci filmu pak vidíme
milostné objetí, uznání a vášnivý polibek od jeho milované. Nebo
se k němu milá po předchozím odloučení vrátí, protože pochopí,
jak ON je dobrý. Místo toho, aby se od něj zhnuseně odvrátila za
to, co vše provedl a aby on skončil v ústavu pro
choromyslné, kde by se probouzel s děsivými nočními můrami
a zvracel hrůzou a odporem k sobě. Vždyť zabil nebo
zmrzačil desítky
lidí. A
tak s množstvím shlédnutých filmů (jsou jich tisíce a stále
se chrlí
akčnější a drastičtější) se pomalu ale jistě dostavuje citové
oploštění dítěte. Jsou tak stírány hranice mezi dobrem a zlem,
krutost je povyšována na normální chování, slušnost je považována za
slabost. Jsou stanovovány jiné
hodnoty, za co je hodno milovat člověka. Dítě se přestává orientovat
v tom, co je správné a nesprávné.
Rovněž tak
v počítačových hrách se
mohou nebezpečně stírat hranice mezi skutečným a neskutečným
světem.
Při střílení virtuálních nepřátel se sice odvěký pud
k agresivitě
vybíjí s každým zabitým na obrazovce, ale bylo by
bláhové se domnívat, že její vypnutí bude působit jako kouzelný
proutek zapomnění. Inspirace hrou bývá někdy nebezpečná.
Dalo by se to ještě napravit vysvětlováním a přítomností rodičů
a kontrolou, co vlastně moje dítě dělá. Ale rodiče
tam většinou nebývají, jsou v práci, neboť musí vydělávat
peníze.
Nebo jsou po celodenním shonu tak znaveni, že již nemají sílu na nic
a ani čas na své dítě. Rodiče žijí ve stresu a i oni se chtějí
bavit a žít, ber kde ber. Nemají už sílu na další duševní námahu
a ani se namáhat nechtějí. I pro ně je televizní iluze jejich
virtuálním světem.A tak nechají dítě "zabavit se" televizí
a
počítačovými hrami.
A vydělané peníze pak použijí na nákup videa,
joysticku, větší televize, lepšího toho
a onoho........
A i
proto dopisní schránky přetékají různými propagačními
brožurami a letáky na nějaké zboží, lesy ubývají, neboť
poskytují dřevní hmotu,
z které se vyrábí papír a z něho reklamní letáky, které
za chvíli
vyhazujete. Expansivně se rozšiřují McDonaldy, jsou už i
v samém centru bývalého zavilého nepřítele Ameriky - v
Moskvě. Finančně nejvíce oceněná značka je Coca-Cola a Severní Korea
byla jednou z mála zemí na světě (možná dokonce jedinou), kde se
tento nápoj neprodával. Nedávno toto embargo vůči poslední baště stalinismu
padlo a tak i Severokorejci ji ochutnají. Microsoft
s příjmem rovnajícím se národnímu produktu
Kanady (dostal by se tak mezi země G 7) ovládá počítačový svět
a zneužívá
svého monopolu. Rostou další a větší supermarkety
a hypermarkety. Rozmáhá se automobilismus. Američané, místo aby
šli 100 metrů pěšky, tak jedou autem, přes polovinu jejich národa
(54,6%) trpí nadváhou a přes pětinu (22.6%) je obezních.
To jsou alarmující čísla. Typickým příkladem "řešení" tohoto problému
je jedna Američanka, která místo snahy o redukci váhy si stěžuje na
krátké bezpečnostní
pásy a sbírá podpisy na petici pro
revizi jejich standardů.
A s obezitou přibývá cukrovka, vysoký krevní tlak a další
civilizační choroby. Rozmáhají se
geneticky upravené potraviny, o nichž
již ani nevíte, že je jíte.
Naše současnost je ovládána technokratickým
myšlením.
A politici a technokraté myslí jinak než biologové či
ekologové.
Nyní se vsadilo na trh, morálka a slušnost se nenosí. Jeden náš
přední
politik kašle na rozhodnutí soudů a ignoruje jejich nařízení.
Ten druhý zas nezná
špinavé peníze, ukradli mu z vily zlato za 4 miliony a tvrdí,
že ekologie není věda.
Každý den jsme
zahlcováni
zápornými informacemi o devastaci přírody, o rozpouštění
ledovců, o skleníkovém efektu, o záplavách,
o otáčení mořských proudů.
Děsivá prognosa zániku společenstva deštných pralesů je kolem roku
2005, 2008.Ty
informace jsou tak varující a neodvratitelné a přesto je
bagatelizujeme- je jich prostě moc a tak, abychom si zachovali
zdravý rozum a nezbláznili se z toho, tak to prostě
ignorujeme. Měli bychom ale situaci řešit včas, dokud není pozdě.
Starodávné čínské přísloví říká : "Zanedbáš-li malou škvíru,
s velkou už nic nezmůžeš".Nad problémy není možno zavírat
oči, to pak to můžeme šeredně a nenapravitelně
odskákat. Profesor Grzimek z frankfurtské ZOO zabudoval
v pavilonu opic jedinečnou ubikaci- v ní bylo zamřížované
okno s vestavěným zrcadlem a nad ním nápis: "Homo
sapiens, nejstrašnější
z lidoopů, který ničí podmínky života ostatních živočichů".
A patřilo by tam ještě dopsat "a ničí i sám
sebe".
Konzumní člověk si často uvědomí mylnost svého dosavadního
názoru a svého životního stylu až když všechno ztratí
a dopadne na dno- ať fysické v důsledku nemoci nebo úrazu,
když je vážně nemocen, či dno svého partnerského vztahu nebo svého
pracovního zařazení. Nebo když opuštěn všemi zestárne.
Příkladem současného vztahu ke stáří
vyjadřuje část
reklamního sloganu pojišťovny
Kooperativy: "Máme respekt ke starším lidem ? Ano,
zvláště když platí na ruku......"
A vztah k hodnotám této doby podtrhuje i kreslený vtip od Renčína. Čteme od Solženicyna o situaci v současném Rusku
(lidé se skeptičtějším náhledem mohou nalézti na situaci v Rusku analogii
i u nás, a to nejen v pouhých zárodcích): "Hroznější než to,
jak jsme dokázali naši zemi vydrancovat a rozprodat, je otázka, odkud z nás
vyrostlo to surové zvířecí plémě, ti hamižní drzohrabivci, kteří se zmocnili i názvu
"noví Rusové" a s takovou chutí a elegancí se vykrmili na neštěstí lidu.
Vždyť ještě zhoubnější než naše bída je ta všeobecná nepoctivost, triumfující neřestná
duchovní ubohost, která prostoupila nové špičky společnosti a kterou na nás
zvracejí všechny televizní bedny. Kde je nejzazší hranice téhle degenerace?"
Pro moderní lidi je cesta zřeknutí se nepřitažlivá.
Když to dělají Tibeťané, je to něco jiného. Na Západě působí snaha vzdát se
prožití všech aspektů života jako znak slabosti. Když však lidé skončí
u nihilismu nebo na drogách jen kvůli tomu, že nemohou najít duchovní stezku,
je to vždy tragedie. Jak se orientovat
v tomto světě, kde
amerikanizace života, byznys, spotřeba a hromadění ovládají naše životní
přístupy a názory, kdy stoupá počet
depresí a sebevražd (u nás oproti roku 1994 nárůst
o 43.5%)?
Je vůbec
z tohoto pesimistického ladění únik?
A co přijde potom, až
dálnice povedou všemi dříve chráněnými oblastmi, všude bude beton
a asfalt, vše bude "100% pokryto signálem" a až zjistíme, že
všechny neuživí výroba čipů do
písíček? Ale proč to nechat dojít tak daleko, proč čekat na tyto konce? Je
třeba hledat smysl svého bytí a bytí vůbec už dříve, aby
k tomuto zhroucení nedošlo, aby se mu zabránilo. A také
proto, aby naše Země pod naší bezohledností nezanikla.
V podstatě jde
o to najít
smysl života,
a ten podle mne není v tom "být marnivě bohatý"
(např. kožešinová zvířata jsou vybíjena) nebo "hodně a dobře se
najíst těch nejlepších lahůdek a kaviáru" (jeseteři progresivně ubývají) ani
v samoúčelném hromadění "bohatství pro bohatství",
jak to dobře vystihuje příběh od Anthony de Mella
O sedmi džbánech zlata.
Plně se ztotožňuji s
úvahou filosofa Milana Machovce, která byla publikována
s nastávajícím rokem 2000.
Myšlenky pana Machovce jsou blízké i mně.
MUDr. Miroslav Ilgner, http://homeopatie.biz
Na úvodní stránku